Delicious Taiwan - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Martijn Willemsen - WaarBenJij.nu Delicious Taiwan - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Martijn Willemsen - WaarBenJij.nu

Delicious Taiwan

Door: Martijn Willemsen

Blijf op de hoogte en volg Martijn

30 Mei 2014 | Taiwan, Taipei

Om maar meteen aan al het achterstallig werk een einde te maken hier het verslag van; Delicious Taiwan. In deze acht dagen durende trip door Taiwan zijn we rondgeleid door goede vriend en personal guide Dennis H. Voor de oplettende lezer, Dennis H collega van Tangalooma. We wisten vooraf van niets, maar wat is het een fantastische week geworden!

17/05/2014
Zoals afgesproken kwam Dennis ons ophalen bij het vliegveld, erg leuk hem weer te zien! Hij had zijn vriendin (Mina) meegenomen, die ook enkele dagen mee op pad zou gaan. Al snel leerden we ook zijn nicht kennen die een auto bij had en ons de eerste dag naar 3 verschillende dorpjes bracht. Een oud mijn dorpje, een dorpje gebouwd in een berg met tal van kleine winkeltjes (prachtig uitzicht) en een religieus lampion-dorpje. Een erg goede indruk gekregen van de Taiwanese/oud Chinese cultuur. Wat deze indruk was? Het eten! Deze mensen eten toch al snel zo’n 10 tot 15 keer per dag iets. In ieder dorpje waar we waren moest er minimaal 2-3 keer gesnackt worden. Het leek wel een sport voor hem te worden. Hoe gekker hoe beter! Na een snack of 8 vond onze maat het wel tijd voor lunch. Lunch!? Wij zitten al vol maat!

Enkele voorbeelden die we de eerste dag voorgeschoteld kregen; Eierpannekoek, soja melk, sweet soup, varkens bloed, vleesbroodjes, inktvis-noodlesoep, visballetjes, stinky tofu, worstjes op stokjes, kip worstjes, bitter-drankje (zéker geen aanrader), jelly drank, slak, garnalen thee.

Lekkere dingen, maar ook zeker dingen die we met moeite, maar met respect voor de cultuur, opaten. Al het eten wordt op straat bereid, met alle hygiëne van dien… Een wereld ging voor ons open! ’s Avonds sliepen we in een prima hotel in een wat grotere stad.

18/05/2014
’s Ochtends hebben we een fietstocht rond een meer gemaakt, wat zeker de moeite waard was. Wij moesten de fiets terug in gaan leveren volgens Dennis. Onze lieftallige marktkoopvrouw begint nadat we elkaar begroet hebben vervolgens een verhaal in het Taiwanees op te hangen, waarop Dennis en ik elkaar aankijken en besluiten de beste vrouw vriendelijk te bedanken in het Taiwanees en haar gedag zeggen. Later bleek dat we de fiets nog niet betaald hadden.... Dennis H lachen en wij daarna nog harder lachen. Verder bezochten we nog enkele tempels en een cultural arts park. ’s Avonds volgde er Hotpot, een locale lekkernij waarbij er een pan op tafel wordt gezet met een soep waarin zo’n beetje alles drijft wat je je kunt bedenken. Best lekker trouwens!

19/05/2014
We zwaaiden de vriendin van Dennis uit en pakte de trein langs de oostkust naar de volgende stad. Hier zouden we deze middag een andere oud bekende ontmoeten van het werk, Sidian. Maar eerst moest er wederom gesnackt worden, zoveel zodathet avondeten eigenlijk al geen zin meer had.
Inmiddels herenigd met ook Sidina zijn we (voor de verandering) nog maar eens naar een Nightmarket gegaan, een echte eet-markt. Waar we uiteindelijk een steak (zo groot als een half bord), noodles en champion saus, bereid en geserveerd op een hete plaat, hebben gegeten. Voor het "schandalige" bedrag van €3,-...

Hier nog een kleine update van wat we de afgelopen 2 dagen nog gegeten/geprobeerd hebben; puddingbroodje, loempia, inktvis, deep fried chicken, krab, vis stengels, aardappelsoep eendenbloed, varkensdarm (gelukkig wisten we dit pas nadat we het op hadden), eend en papaya drank.

20/05/2014
Helaas viel deze dag een beetje in het water. Er stond een natuurpark op het programma die ondanks de regen toch nog erg mooi was, maar de zin om door dit park te lopen zakte verder en verder weg. Waarop we besloten maar weer eens eten te gaan halen en dit in ons riante appartement op te eten.

21/05/2014
Met de trein naar de volgende stad. Waarin we iets heel aparts mee maakte. De trein stopte plots met rijden... Verbaasd naar buiten kijkend zagen we de stroomdraden schommelen, vreemd dachten we. Niet veel later bewoog/schommelde de trein met de stroomdraden mee, nog vreemder. Maar niets vermoedend en een beetje lacherig wachtten we maar tot de trein weer begon met rijden, wat na een half uur het geval was.
Een kwartier later zegt Dennis;"enig idee waarom de trein stil stond? Er is een aardbeving van 5,9 op de schaal van Richter geweest". Voor hen iets wat ze al vaker mee hadden gemaakt, maar voor ons wel iets ergs bijzonders! En eenmaal weer onderweg en de uren voorbij gaan besefte ik meer en meer dat we eigenlijk ook wel veel geluk hebben gehad. Wat was er gebeurd als de trein niet stil stond? Nuchter als we zijn, doorgegaan en op naar het volgende avontuur!
Na heel wat uurtjes in de trein mochten we ook nog 1 uur de bus in om vervolgens met de ferry naar een eiland te gaan.
’s Avonds zijn we vanuit het hotel met de scooter naar de kust gebracht voor een rondleiding waarin we erg bijzondere vissen/egels/krabbetjes/zeekomkommers zagen. Vervolgens nam de beste man van het hotel ons nog mee naar een pikdonkere plek, die volgens hem niemand anders wist.
"Ogen dicht voor 10sec" was het commando. Dit moest om onze ogen te laten wennen aan de nacht, want er stond iets heel speciaals te gebeuren. Bijna iedereen kent de film Avatar, met de licht gevende plant en bodem bij aanraking. Volgens de gids waren we op de plek In Taiwan waarop dit gebaseerd was. Wij met de handen naar het wateroppervlak en voelden al snel een soort drijfnat gras. En er verschenen zowaar wat lichtjes. Daarna moesten we er met z'n allen overheen wrijven, je kan je voorstellen wat voor bijzonder effect dit gaf! Een van de meest bijzondere natuurverschijnselen die ik ooit gezien heb. Prachtig!

22/05/2014
De dag waarop Dennis weer een jaartje ouder is geworden. Een heerlijke zonnige dag waarop een brommer tocht over het eiland gepland stond. Hiervoor kwamen er 5 vrienden van Dennis over, waarmee we een hele relaxte dag beleefden. Nadat we enkele rondjes over het eiland hadden gecruized, aan het strand hadden gelegen en door het regenwoud hadden gelopen was het ’s avonds tijd voor het hoogtepunt, naar een vismarkt! Jippie! Dit stond me op het lijf geschreven. Voor Dennis zou er een hele nieuwe wereld opengaan. Achteraf voor mij ook.... We hebben onze ogen uitgekeken hier. Zowel levend als dood zee-waar werd door onze vrienden ingekocht, wat ze naar het restaurant erlangs brachten die het voor ons klaarmaakte. Wat volgde was een tafel vol met dingen die Dennis nog nooit op had, maar waarvan hij zeker wel lekker heeft gegeten! Zee-egels, oesters, sashimi, slijmvis, krab, zeewier, schelpen en een lokale likeur waren de ingrediënten die ervoor hebben gezorgd dat de avond later finaal uit de hand zou gaan lopen. Iets met drankjes van 96% en uiteindelijk niets hoeven te betalen omdat we buitenlanders waren en ik jarig was…

23/05/2014
Na alle verhalen van Dennis terug te hebben gehoord en hier verschrikkelijk om te hebben gelachen voelden we ons de hele dag behoorlijk bad om iets te ondernemen. We vlogen in een sneltrein (320km/u) terug naar Taipei waarin we enkel ’s avonds overheerlijke gerechten van de Tepanyaki hebben gegeten. Een kok die recht voor onze neus ons gerecht klaarmaakte op een hete plaat, wat er niet alleen erg stijlvol uitzag maar ook erg lekker was! Hierna nog even deze joekel stad in geweest om wat te shoppen en ons bewondert over de vele Chinese lichtgevende billboards en reclameborden.

De volgende ochtend vlogen we naar Bangkok (Thailand)! Waarin het behoorlijk gespannen is at the moment, maar ik zal jullie vast een tipje van de sluier oplichten, het valt allemaal wel mee hoor! Helaas moeten we het hier zonder de super hulp van Dennis H doen… Zonder deze makker hadden we zeker niet het maximale uit Taiwan weten te halen! Eeuwige held en wanneer die ooit naar Nederland komt......Frikandellen heel veel frikandellen voor hem!

Cheers!

Tags: Taiwan, Taipei, Food, Food, Food