Sweet as New Zealand; Queenstown to Auckland - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van Martijn Willemsen - WaarBenJij.nu Sweet as New Zealand; Queenstown to Auckland - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van Martijn Willemsen - WaarBenJij.nu

Sweet as New Zealand; Queenstown to Auckland

Door: Martijn Willemsen

Blijf op de hoogte en volg Martijn

05 Mei 2014 | Nieuw Zeeland, New Zealand

Zoals eerder gezegd zijn we aangekomen in Queensland, het zuiden van New Zealand en dus min of meer halverwege onze NZ-reis. Na een paar dagen Queenstown vervolgden wij onze reis terug naar het noorden, naar Auckland. Maar eerst " The adventure capital of the world", QUEENSTOWN!

07/04/2014 Queenstown
Deze dag zou er een gaan worden die we waarschijnlijk nooit meer gaan vergeten. De dag van de 134m hoge bungy, The Nevis Bungy. We werden net na de lunch opgehaald en naar locatie gebracht. Een perfecte locatie kun je wel zeggen, in een ravijn. Al snel werden onze harnassen aangemeten en werden we gewogen. Het gaat waarschijnlijk expres zo snel, zodat de zenuwen nóg geen kans hebben.
Op naar de gondel die boven het ravijn stil hing, dit gebeurde in een gammel takelwagentje wat opzich al een ervaring was. Eenmaal in de gondel kregen we nog een korte uitleg en werd duidelijk dat er van zwaargewichten naar lichtgewichten werd gesprongen. Dit betekende dat ik als eerste mocht/moest en Dennis als tweede (zegt verder niks over ons gewicht, echt niet!). Enfin, ik werd al gauw in een stoel gezet waar mn voeten bij elkaar werden gebonden. "Even lachen naar de camera", wat me nog opvallend goed afging. Daarna waggelen naar het randje, zo ver dat mn tenen al geen ondergrond meer hadden. "Smile again", ging me nog steeds goed af. En toen, toen gooiden ze de elastiek naar beneden. En de zenuwen waren ineens zo aanwezig dat ik al bijna voorover viel van dat gewicht, gelukkig hielden ze me vast....
"One, two", bij iedere tel meer zenuwen. En toen, "three...". En gek genoeg sprong ik gewoon, zonder aarzeling. Een flinke zweefduik met mn arme wijd, zoals je zou doen in een zwembad. In een zwembad ja, niet vanuit een gondel in een ravijn! En vanaf het moment dat mn voeten geen ondergrond meer voelden werden alle zenuwen ingewisseld voor angst, pure angst! Ik durf best wel te zeggen dat ik nog nooit echt bang ben geweest, maar jeetje wat was ik bang. Het liefste zou ik terug willen, want mn hersenen dachten ik dit het einde zou worden. Gelukkig hield dit gevoel maar 2-3 sec aan, want vanaf dan voel je de elastiek zich spannen en weet je dat dit niet het einde gaat worden. En dan wordt die enorme angst ingewisseld voor adrenaline in zo'n enorm grote dosis, ongekend! Vanaf dat moment schreeuw je gewoon alles van je af en kom je tot de conclusie dat je zojuist een échte bungyjump hebt gedaan en overleefd.
Terug naar Queenstown, nog vol van de adrenaline, zijn we naar de "Fergburger" gegaan. De beste hamburger zaak van de wereld. En wat waren ze lekker! Inmiddels goed gevuld van de Fergburger ontmoetten we onze engelse vriendinnen weer, Emily & Rosy, voor een potje frisbee golf in het park. En met een paar flessen wijn was dit een enorme goede voorbereiden op de stap avond die ging volgen.

08/04/2014 Queenstown
De wekker ging vroeg, we hadden namelijk bedacht om nog een keer te gaan fietsen omdat de vorige keer zo goed was bevallen. Met een lichte kater op naar de fietsverhuur. En of het kwam door de vroege ochtend, de kater of de avond ervoor geen idee. Maar op dat moment vonden we het een uitstekend idee om een tandem te huren, een mtb-tandem wel te verstaan. De route; Queenstown-Arrowtown-Queenstown. Later zou blijken dat dit een route van ruim 70km was en dat hebben we geweten. De route opzicht was super mooi en echt de moeite waard, maar wat hebben we af moeten zien. Gelukkig konden we onze lol ook niet op.
'S avonds zouden we rustig aan doen om een beetje bij te komen. Een bierproeverij leek ons een mooie beloning voor al het harde werk. Echter liep die bierproeverij een beetje uit de hand.....

09/04/2014 Queenstown to Dunedin
De start van de "Bottom-bus", de bus die ons naar het meest zuidelijke van New Zealand zou brengen, inclusief Milford Sound. We hadden er veel van verwacht, helaas was het een weinig spectaculaire dag. Die ook weinig spectaculair zou eindigen.

10/04/2014 Dunedin to Invercargill
Tweede dag van de bottom bus, inclusief (gepensioneerde) nieuwe chauf. In principe geen probleem, alleen had de beste man zijn verhaal niet aangepast aan zijn publiek. Dus na 38 keer gestopt te zijn en naar bomen en planten gekeken te hebben waren wij er ook wel een beetje klaar mee. Uiteindelijke 1 hele pinguïn en 1 hele zeehond gezien. Top dag dus!

11/04/2014 Invercargill to Milford Sound to Queenstown
derde en laatste dag van de bottom bus wederom met een nieuwe chaf, "Bob-out-Bob". Een hele verbetering ten opzichte van de dagen ervoor.
Na wat uurtjes in de bus kwamen we aan bij Milford Sound. Die uurtjes in de bus waren al vrij spectaculair in de zin van de natuur om ons heen. Dus we waren inmiddels ook al goed nieuwsgierig naar Milford zelf. Milford Sound is een soort Fjord ontstaan door een gletsjer. De gletsjer allang verdwenen, tegenwoordig worden er toeristen op boten doorheen gevaren, wij dus ook. Eerlijk gezegd hadden we er wat meer van verwacht, hoewel het nog steeds erg spectaculair was. Al met al nog steeds een indrukwekkende boottocht. Het enige wat ons restte was een enorm lange busreis terug naar Queenstown.

12/04/2014 Queenstown
Laatste dag Queenstown is er een geworden die we niet echt zullen onthouden. We hebben vooral onze tijd uitgezeten en een beetje gecomputerd. 'S middags uiteindelijk nog wel een berg beklommen en afgesloten met een Fergburger.

13/04/2014 Queenstown to Lake Tekapo
Niet te veel woorden aan vuil maken. Niet veel te doen, wel een mooi meer aan de voet van Mt. Cook.

14/04/2014 Lake Tekapo to Christchurch
Vooraf was ik al vrij nieuwsgierig naar Christchurch vanwege de beving van drie jaar geleden. Hoe zou dat stad er nu voor staan?
Nieuwsgierig als we waren zijn we meteen het centrum in gegaan. Helaas was de beving van drie jaar geleden nog heel erg goed zichtbaar. Overal waar we keken stonden lege panden, gesloopte panden, bouwplaatsen, kapotte panden en puin. Natuurlijk was er ook al het een en ander opgebouwd maar dat stond in schril contrast met de rest. De grauwe en grijze dag in Christchurch maakte het er ook niet beter op, het had zo zelfs iets weg van een spookstad. Uiteindelijk heeft het wel een erg grote indruk op ons gemaakt. Beide hadden we nog nooit eerder zoiets dergelijks gezien.

15/04/2014 Christchurch to Kaikoura
Weinig spectaculaire dag. Kust wandeling gedaan waar we onderweg een zeehonden kolonie tegenkwamen. 'S avonds ook weinig actie op een film marathon na.

16/04/2014 Kaikoura to Wellington
Reisdag! Veel in de bus gezeten.

*Ondertussen zullen jullie wel denken; " tweede deel is een stuk minder spannend". En dat klopt ook! Vooral veel reizen.

17/04/2014 Wellington to Taupo
Wederom een reisdag. Aangekomen in Taupo besloten we er toch maar wat te maken. Lopen naar Hot Springs leek ons wel een goede activiteit. Helaas zat t weer niet mee, het miezerde. Maar goed wilde geen geld verspillen aan een taxi, dus wij alsnog lopen. Helaas waren we nog geen 3 minuten buiten toen het echt hard te regen. Zo hard dat het overal doorheen ging! Drijfnat probeerden we een lift te regelen en gek genoeg hadden we al vrij snel prijs.
Aangekomen bij Hot Springs hebben we even genoten van deze warmwater bronnen en snel weer een lift naar het hostel genomen.

18/04/2014 Taupo to Auckland
Laatste reisdag. Hoe dichter we bij Auckland kwamen hoe beter het weer werd en daar waren we blij mee, want de laatste dagen waren behoorlijk koud geweest. We hadden hetzelfde hostel gekozen als Emily & Rosie zodat we nog een paar avonden goed opstap konden.
Tijdens het inchecken konden we voor $2 aan een soort rad van fortuin draaien. En Dennis besloot zijn geluk te beproeven en daar zijn we achteraf enorm blij mee! Want hij won 1 maand gratis slapen in Base hostels, wat een mooie kostenbesparing is als je nog heel Australië voor de boeg hebt. Groot feest kon 's avond dan ook niet uitblijven.

19/04/2014 Auckland
....Weinig....

20/04/2014 Auckland
....Wederom heel weinig..... 'S avond met Emily, Rosie, Luke en Sam een beetje op de kamer gehangen. "Helaas" liep dit compleet uit de hand en hebben we 's nachts nog een backflip van een brug gedaan. Volgens sam zou iedere backpacker dit moeten dus, vandaar....

21/04/2014 Auckland
....Weer weinig actie..... 'S middags door een park gelopen en 's avonds uiteten geweest (Koreaans) met R-E-L-S.

22/04/2014 Auckland to Brisbane
De laatste dag in New Zealand, wederom met weinig actie. Zoals iedere reisdag eigenlijk wel werd het vooral wachten, tijd uitzitten én vooral bedenken hoe ontzettend "awesome" de afgelopen maand is geweest! De trip van ons leven, alles gedaan wat we wilden doen en meerdere dingen van onze bucketlist af kunnen strepen. En daarnaast ook nog de meest geweldige mensen mogen ontmoeten! New Zealand was een succes. SWEET AS NEW ZEALAND!!

Op naar het volgende avontuur!

• 05 Mei 2014 - 08:53

Tamara:

hoi Martijn

wauw wat beleven jullie toch veel,geweldig.stoer hoor dat jullie dat allemaal gewoon doen.
    Die backflip wat is dat..?De tijd vliegt waarschijnlijk om voor jullie en de belevenissen worden steeds groter lijkt wel.
    Geniet lekker verder en houd ons op de hoogte van jullie volgende avonturen.
    en je weet het ..koppie altijd erbij houden xx