Amazing Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Martijn Willemsen - WaarBenJij.nu Amazing Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Martijn Willemsen - WaarBenJij.nu

Amazing Thailand

Door: Martijn Wllemsen

Blijf op de hoogte en volg Martijn

27 Juni 2014 | Thailand, Bangkok

Amazing Thailand

Het vorige verhaal is ermee geëindigd, opstanden in Thailand. Opstanden en betogingen spanden hoogtij, kranten stonden vol en het land was in rep en roer. Daar bovenop kwam nog eens de avondklok, NIEMAND naar buiten tussen 22:00 - 05:00! Prima timing om in Thailand te zijn! Klinkt spannend, maar dit hele krijgsmacht-gebeuren is heel erg over het paard getild. We hebben er op wat militairen posten na totaal niets van meegekregen. Oke, de avondklok was in het begin wel vervelend, maar deze werd al vrij snel versoepeld en uiteindelijk afgeschaft. Dusss, behoorlijk opgeblazen door de pers. Nu iedereen gerustgesteld is, onze belevingen in Amazing Thailand!

24/05/2014
Vanuit Bangkok hebben we direct de slaaptrein richting Chiang Mai in het noorden gepakt. De eerste keer in een trein met coupe’s om in te slapen. Na enkele 650 ml’s lokaal Chang bier, hebben we als een blok geslapen in deze trein.

25/05/2014
Super ontvangen in ons hostel. Aangezien we niets gepland hebben in Thailand moeten we via-via horen wat de moeite waard is om te gaan doen. Sjef, onze hosteleigenaar, hielp ons daar mee. We planden voor morgen een dag op een olifanten kamp. s Middags gingen we naar een shopping mall, waar we erachter kwamen dat de kleren hier net zo duur zijn als thuis, that’s a pitty want het plan was om heel onze backpack vol te laaien met nieuwe kleren. Want na 8 maanden backpacken vallen de gaten in al onze kleren. Inmiddels hebben we geleerd dat dat voor een backpacker niet uitmaakt, eenmaal thuis een ander verhaal.

26/05/2014
Vroeg uit de veren om naar Woody’s Elephants te gaan. De hele dag olifanten verzorgen! We hebben op ze gereden, ze gewassen, met ze gezwommen, ze gevoerd en hun poep opgeruimd. Haha wat een mooie ervaring!
’s Avonds zijn we na het Mexicaans eten na een Muay Thai boksstadion gegaan. We vonden dit vermaak opvallend leuk, 4 KO’s van de 6 wedstrijden! Opvallend was dat sommige vechters misschien niet ouder waren dan een jaar of 14/15, maar al zo sterk dat we van een knal van deze "mannetjes" beiden niet meer op zouden staan. Een dag om niet snel te vergeten.

27/05/2014
We huurden een tuk-tuk met chauffeur voor vandaag. Hij bracht ons eerst naar het Tiger-Kingdom, hier konden we met tijgers in een kooi zitten, ze aaien en zelfs met ze knuffelen. Heel apart gevoel! Gedrogeerd (Tiger kingdom beweert van niet) of slaperig, een ervaring opzich? We hielden er gematigde gevoelens aan over. Wél prachtige beesten!

We reden vervolgens naar een schietbaan, waarbij we het échte werk eens gingen proberen. Aangezien de kosten wel wat hoog waren kozen we voor 1 gun met 2 personen. Beide wat in de ronte geschoten, maar ook hier hadden we meer van verwacht! Wel blijft: been there, done that.

Onze chauf bracht ons vervolgens de berg op naar een gouden tempel, wat een mooi uitzicht over de stad gaf. We waren precies op tijd om nog gezegend te worden door een monnik, gelukkig.

We eindigden deze lange dag in een shopping mall.

28/05/2014
Dit werd een hele lange reisdag. Na 4,5 uur bussen en 2 uur taxiën kwamen we aan in Phu Chi Fah, een van dé hoogtepunten in het noorden. We gaan op tijd slapen om de volgende dag om 4:30 een berg op te klimmen in het gelijknamige national park om daar de sunrise te bekijken.

29/05/2014
Vroeg op pad! Gelukkig niet alleen, want onze hotelhond/pup bedacht om met ons mee te lopen. Pittige wandeling! De lieftallige vrouw bij het hotel had ons duidelijk gemaakt dat het 5 … lopen was. We wisten dat we dichtbij zaten. dus dit was ofwel 5 min of 500 meter. Je raad het al, het bleek 5 kilometer te zijn. Gelukkig redden we het, kapot en bezweet, om net op tijd boven te komen voor zonsopkomst. Er hangt een soort mist over de bergtoppen, wat het een prachtig uitzicht geeft! Vanuit hier de Mekhong Delta en Laos zien liggen.

Na de middag zijn we terug gegaan naar Chiang Rai, om daar de White Temple te bezoeken. Mooi maar helaas laatst getroffen door een aardbeving, waardoor we hem niet van binnen mochten bekijken.

30/05/2014
Wederom een prachtige reisdag voor de boeg. 9 uur in de bus! Genieten. ’s Avonds de eerste ervaring met een Thai Curry. We bestelden hem als not spicy, want die les hadden we in Taiwan al geleerd betreft spicy food. En daar kwam ie aan, een overheerlijk thai green curry. Eerste hap en... Boem tranen in de ogen, zweten als in de sauna en lippen die branden, pijn doen en uiteindelijk gevoelloos worden. Geen curry meer voor ons!

31/05/2014
Sukothai’s oude tempelstad (Unesco werelderfgoed) bekeken op de fiets. Mooie middag en heerlijk op het gemakje langs de gave ruïnes af gecruized. ’s nachts naar de night market geweest om ons avond eten bij 20 verschillende tentjes te halen.

Dit was Noord-Thailand voor ons met vooral veel cultuur. Nu op naar het zuiden, waar ik me al de gehele reis op verheug! Helaas eerst een hele hele lange reis voor de boeg.

01/06/2014
8 uur in de bus naar Bangkok.

02/06/2014
8 uur in de trein gezeten naar Surat Thani

En nu zijn we hélemaal klaar met reizen! Morgen gaan we de jungle in om te kijken of we daar een jungle-tour kunnen boeken.

03/06/2014
Aangekomen bij hutjes midden in de jungle boeken we een tour om morgen met een boot de jungle dieper in te varen. We gaan naar Khao Sok national park, waar we 1 nacht boven het water zullen slapen.

04/06/2014
Met een longtail boot vertrekken we naar ons camp. in deze tocht van 1,5 uur maken we kennis met de limestone bergen van het zuiden van Thailand. Werkelijk betoverend. Punten steken uit het niets omhoog en zakken diep in het water weer weg. Ons kamp ligt letterlijk 10 centimeter boven het water. ’s middags trekken we met kajaks de jungle in en ’s avonds doen we een nightsafari waarbij we op zoek gaan wilde dieren. Helaas veel regen en weinig dieren.

05/06/2014
Vroeg in de morgen gaan we weer op zoek naar wilde dieren, nu met meer succes. Tot 3x toe zien we een groep apen! Daarna maken we een hike door een grot, wat een heel avontuur was op onze blote voeten! We zeggen onze vrienden in het camp gedag en trekken verder naar Krabi samen met onze 3 nieuwe Amerikaanse vrienden. Waar we ’s avond een gezellige avond mee hebben met cocktails én en een pot beerpong waarbij we compleet worden afgedroogd.

06/06/2014
Guess what happens na zo’n nacht? Juist. Een relax dag. Het hoogte punt was onze eerste Thaise massage ’s avonds, haha wat hebben we gelachen. We werden helemaal uit elkaar getrokken! Fijn? Nah. Naderhand ben je wel goed los gekraakt en gestretcht, maar er zaten ook enkele pijnlijke momenten bij.

07/06/2014
Vandaag starten we onze eerste trip naar de veelbelovende Thaise eilandjes. Koh Phi Phi is de eerste voor ons. We pakken een cruise langs Maya-Bay, een bekend plaatje van Thailand en de film "The Beach". Erg mooi! Op de boot leren we Dennis en Dais (Nederlands stelletje) kennen, waar we ’s avonds mee opstap gaan en onder het genot van goede muziek een vuur-show te zien krijgen.

08/06/2014
’s Middags toch maar de kamer verlaten om een view-point op te zoeken. Gelukkig de moeite waard! ’s Avond hebben we ons vol gebunkerd met all you can eat BBQ en zijn we goed in d’n olie gezet met een Thaise olie massage…

09/06/2014
Reisdag; Boot, bus, boot. Bij het hotel aangekomen bleken we zo’n 10 meter van een landingsbaan af te slapen, goed gemanaged…

10/06/2014
Vroeg uit de veren, op naar Angthong National Marine Park. Met de boot trokken we door 42 limestone eilandjes. Na een kajak tocht hadden we een prima Thaise lunch waarbij we gewaarschuwd werden voor de klim van de middag. Schoenen waren vereist, maarja die hadden we niet bij. Dus: op slippers! Dat hebben we geweten.. Dit was écht geen tocht om op slippers te doen. But, we’ve made it! Samen met Team België (TB), 2 meiden die we vandaag hebben leren kennen. En het was het waard.. Wat een prachtig uitzicht.

Eenmaal terug op het vaste land hebben we er samen met TB nog een stap avond op het strand tegen aan geklapt.

11/06/2014
We gingen per boot 1 eilandje omhoog; Koh Phangan. Sinds lange tijd weer in een Hostel geslapen, wat uiteindelijk weer best gezellig was. Maar voor deze luxepaardjes inmiddels toch ook weer wennen na 1 maand lang in hotels te hebben geslapen. We belanden ’s middags bij een strand tent voor één biertje… Uiteindelijk beseften we na 6 bier en een bord met eten dat we deze setting moesten verlaten en ons naar de dansvloer moesten begeven. We zijn direct door gegaan naar een Pre-Full-Moon party; Jungle Experience. Hoewel de muziek niet helemaal ons ding was, hebben we ons prima vermaakt met wat emmertjes rum-cola.

12/06/2014
Amper bijgekomen van gister stonden ze in het hostel alweer klaar met potjes verf, waarmee iedereen onder geschminkt moest worden voor DE Full-Moon party. Het concept van dit feest was tot op heden nog volledig onduidelijk voor ons, maar werd al vrij snel duidelijk toen we op het strand stonden met wederom een emmertje drank. Van zonsondergang tot ver na zonsopkomst draait iedere discotheek zijn eigen muziek, waarbij het dus eigenlijk een grote chaos is. Weinig bijzonders in principe, maar we hadden een gezellige groep bij van het hostel, dus hebben ons tot n uur of 8 prima vermaakt!

13/06/2014
Uiteraard lang in bed gelegen vandaag. Eenmaal klaar met slapen, zijn we weer verder gaan slapen. Krachten sparen voor Nederland - Spanje vanavond. Deze wedstrijd stond 3:00 uur locale tijd gepland, ideaal om ons stap-ritme voort te zetten. Met 3 handjes vol Nederlanders en de Nederlands geschminkte Belgen zagen we een legendarische wedstrijd (5-1 winst)!

14/06/2014
Een broodnodige rustdag.

15/06/2014
We trokken van Koh Phangan naar Koh Tao en hadden een studio geboekt met zee-zicht. Oké, het lag wat afgelegen, maar met ons balkon en het uitzicht hadden we zeker niets te klagen. We besloten dat we zoiets wel is als standaard konden gaan boeken… ’s Avonds hebben we met TB genoten van een zonsondergang en enkele cocktails bij een strandtent.

16/06/2014
In Australië had ik mn oren al getest om te kunnen duiken en gelukkig geen problemen. Dus nu opzoek naar een goede duikschool waar ik mijn PADI Open Water Dive Course kon gaan halen. Uiteindelijk gevonden bij Asia Divers. Dezelfde avond ging ik al van start.
Deze middag hebben we gesnorkeld in de baai van ons hotel. Daarna doorgegaan naar de duikcursus en 's avonds weer herenigd met Dennis en TB om te eindigen bij een strandbar.

17/06/2014
Gisteravond gestart met de cursus, een introductie video met de nodige theorie. Gelukkig gaat t vandaag echt beginnen. Weliswaar in het zwembad maar toch, Ik mag al wel met een fles op m'n rug onderwater alle oefeningen doen die nodig zijn op te kunnen duiken.
Die middag opnieuw theorie, komt toch best veel bij kijken z'n duikcursus. Maargoed heb het er allemaal voor over want inmiddels ben ik razend enthousiast, want dit smaakt naar meer. Morgen gaan we gelukkig naar de zee toe, waar het echte werk gaat beginnen!

18/06/2014

Vandaag hebben we eerst TB uitgezwaaid die op weg naar huis gingen en ben ik naar de duikcursus gegaan. Die ochtend hebben we de theorie afgemaakt in het zwembad. En 's middags joint Dennis onze boot voor zijn 2 fundives en ga ik mijn eerste Open Water Dive doen. Echt een top dag; duiken en tussendoor op de boot genieten van het overheerlijke weer! We hoopte beiden dat deze dag nog beter ging worden, want;

Australië-Nederland stond er op het avondprogramma. We kregen de tip om het in een Australische bar te gaan kijken, en dit was fantastisch. Met 50/60 gekke Nederlanders, 10/15 Australiërs en enkele Engelse die we voor de gelegenheid hadden omgedoopt (schmink!) tot Nederlanders zagen we Nederland met 3-2 zegevieren.

19/06/2014
Vandaag laatste cursusdag! Eerst nog wat theorie en daarna het examen, gelukkig slaag ik (98%) en gaan we vanmiddag de laatste 2 open water dives doen. Dennis duikt vanmiddag ook weer mee
Helaas was de zichtbaarheid verre van goed, toch een erg mooi rif gezien en enkele bijzondere vissen. Aan het einde van de middag was het zover; kreeg mij logboek en de felicitaties van Claude mijn duikinstructeur. Officieel PADI open water divers! Kijk er nu al uit om nog een keer met Dennis in Vietnam te gaan duiken, wat een geweldige sport.

20/06/2014
Vandaag weinig uitgevoerd. We zijn het stadje in geweest om te eten en om enkele cocktails te nuttigen, waarna we naar onze kamer zijn gegaan.

21/06/2014
Dit werd weer een reisdag voor in de boeken. Rond 14:30 stapten we op de boot voor enkele uren. De bus bracht ons binnen n uur naar het treinstation, waar we die avond de nachttrein zouden pakken naar Bangkok. Tussendoor nog even bij een Koreaanse all-you-can-eat BBQ aangeschoven. Koreaans eten, echt een dikke aanrader! ’s Avonds op een verre van comfortabele nachttrein gestapt.

22/06/2014
Wat een nacht wat een nacht. Niet teveel woorden over vuil maken. We kwamen om 7:00 aan in BKK, waar we tot 14:00 op onze vlucht naar Vietnam moesten wachten. Met 1 uur vertraging stegen we uiteindelijk op en landen we enkele uurtjes later in Vietnam.

Thailand was prachtig! Zeker een aanrader!! Cultuur, Natuur, Historie, lekker eten en drinken, feesten en geweldige mensen. Thailand heeft het ons allemaal gegeven! De verhalen kloppen, Thailand is geweldig.

Thailand is amazing!

Wat ons nu rest is 1 maandje Vietnam en zullen zondag 20 Juli weer voet op Nederlandse bodem zetten. Tenzij, ja TENZIJ Ons Oranje in de WK finale komt. Want die gaan we zeker niet missen. Want deze keer worden we wél wereldkampioen en gaan we samen met Louistje JUICHEN! Tot die tijd; take care!

• 27 Juni 2014 - 12:03

Bram:

Wederom weer een goed verhaal tinus! Blijft gewoon leuk om ze steeds te lezen haha. Veel plezier nog in Vietnam en we zullen de 20e een dik feest vieren. Het wordt nu wel echt tijd dat onze maat is terug komt. Jooee, one love!

• 27 Juni 2014 - 14:46

Monique:

Wow Martijn, wat klinkt het allemaal goed joh! Blijf nog genieten tot de laatste dag!

• 29 Juni 2014 - 08:39

Angelique Hamers:

Geweldig verslag. Ik heb er van genoten. Wát hebben jullie al veel meegemaakt. Nog veel plezier en tot gauw. Groetjes en kusjes.