Awesome Australia; Adelaide to Airlie Beach - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Martijn Willemsen - WaarBenJij.nu Awesome Australia; Adelaide to Airlie Beach - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Martijn Willemsen - WaarBenJij.nu

Awesome Australia; Adelaide to Airlie Beach

Door: Martijn Willemsen

Blijf op de hoogte en volg Martijn

28 Mei 2014 | Australië, Brisbane

Voor mijn gevoel is het alweer maanden geleden dat we onze avonturen in Australië hebben beleefd. En toch is het maar twee weken geleden, daarbij is het lastig om tijd vrij te maken voor de reisverslagen. Maar bij deze mijn reisverslag van Awesome Australia!

23/04/2014
Na een overbruggings-nacht in Brisbane zijn we 's ochtends naar Adelaide vertrokken, waarover ik vrij kort kan zijn. Naast een laptop kopen stond er hier weinig op het programma. Uiteraard wel super blij met deze investering!

24/04/2014
Adelaide City! Het klinkt mooier dan dat het was. Vandaag zijn we erachter gekomen dat we hele andere verwachtingen hadden van deze stad. Mijn verwachting was een moderne stad met veel hoogbouw, maar dat was het totaal niet. En helaas was er ook maar weinig te doen. Wel hebben we besloten een auto te huren voor de volgende dag, om zodoende dé Great Ocean Road zelf te kunnen rijden.

25/04/2014
Van Adelaide naar Melbourne is niet in één dag te doen, dit 'stukje' op de kaart is hetzelfde als van huis naar Zuid-Frankrijk. Even wennen aan het links rijden... En voor Dennis de ruitenwisser en het richting aangeven, die zijn namelijk ook omgedraaid. Na een aantal keer ruiten wissen in plaats van het knipperlicht aanzetten ging dat ook al vrij snel goed. En voor we het wisten reden we gewoon door de outback van Australië. Hier was niets. Onze auto en kilometers asfalt. 's Avonds parkeerde we de auto op een parkeerplaats voor een winkelcentrum en hebben we in de auto geslapen.

26/04/2014
In de ochtend pakte we gelijk de Great Ocean Road mee. Helaas zat het weer niet echt mee, maar kon ook wel zien waarom zoveel mensen deze route zo indrukwekkend vinden.
Nadat we bijna een overstekende lama gekopt hadden zijn we een wine-tasting gaan doen. Een perfecte locatie aan zee, een ondergaande zon en genoeg wijn, wat een setting.. We besloten vervolgens een openbare BBQ aan te steken en een backpackers brood/worst-maaltijd te bereiden.

27/04/2014
De auto ingeleverd en een stuk van Melbourne verkend. 's Middags enkele baby pinguïns gespot en 's avonds gegeten bij een tent waar je zelf bepaald wat je betaald. Apart concept, wel erg leuk.

28/07/2014
Vooral ontzettend veel in de tram gezeten in Melbourne uit onwetendheid waar we precies moesten zijn. Uiteindelijk wat geshopt, een straat vol graffiti gezien, een fortuin voor een biertje betaald en een dijk dumplings gegeten bij de Chinees.

29/04/2014
Regen! God damn! Het Albert Park, waar de F1 gereden wordt, doorkruist, en naar de tennisvelden van de Australian Open geweest. 's Avonds opstap met 3 Canadese! Je kunt dus al raden hoe de volgende dag begint..

30/04/2014
De hele dag in de openbare bieb gehangen om wat administratie bij te werken. Vlucht geboekt, belasting zaken geregeld en wat films en muziek gedownload. 's Avonds de 11 uur durende nachttrein naar Sydney gepakt.

01/05/2014
Gelijk mee gegaan op een tour naar Bondi Beach. BBQ op het strand gehad en wat surfers aan het werk gezien. Wat meteen voor kriebels zorgden, konden niet wachten om aan ons eigen surf avontuur te beginnen. Hierbij gelijk een leuke groep mensen leren kennen waarmee we 's avonds opstap zijn gegaan naar een club die 4 etage's telden... Prachtige avond gehad!

02/05/2014
Lastige ochtend. Lastige middag. Lastige dag...

03/05/2014
Well known Harbour Bridge en Opera House gezien. Verder hebben we in de botanical gardens het oude huis van de gouverneur van binnen bekeken. 's Avonds hebben we nog geprobeerd opstap te gaan met enkele Engelse, helaas net voor de finish gestrand....

04/05/2014
Nogmaals de stad verkend en door het oude stadsdeel 'the Rocks' gelopen. Mooi stukje stad. Omdat we verkeerd waren ingelicht hebben we 's avonds alleen de afsluitende 10 seconden vuurwerk gezien.

05/05/2014
Dé dag waar we al een tijd naar uitkeken, het begin van het surfkamp. De relaxte sfeer op de heenreis naar het kamp zei veel over de rest van het kamp.. Onderweg een pizza'tje gegeten en bij aankomst bij het kamp gelijk een kampvuur gemaakt op het strand. 2 Ierse chicks, 1 Duitse en wij 2 waren samen met onze surfleraar Rob het decor van de komende dagen.

06/05/2014
Wakker worden in paradise.. 10 meter van een meer en 30 meter aan de andere kant ligt de zee. En wát een begin van onze surf trip maakte we. Binnen no-time stonden we op het bord en liet Rob ons alleen om zelf de meiden te gaan helpen. Na een heerlijke lunch, heerlijke sandwiches iedere dag, konden we weer de plank op. In de middag spotten we een paar dolfijnen op enkele meters en liet Rob ons zelfs al op ongebroken golven surfen, wat zorgde voor de nodige komische momenten. De kracht van de zee, de manier waarop je soms ter water stort, de kick die het geeft als je blijft staan en het prachtige strand maken het zó'n mooie sport! 's Avonds hebben we met z'n 6'en drinkspellen gedaan, kampvuur gemaakt en gitaar gespeeld, waarna we beide op een aparte manier wakker werden... Wát een legendarische dag was dit!

07/05/2014
Deze dag was beduidend minder dan de eerste. Naast dat het weer zorgde voor mindere golven werden we geplaagd door een haai, waardoor we snel uit het water wreder geroepen door een omstander. Een mooi verhaal voor thuis, maar niet heel praktisch. We besloten om naar een look-out point te gaan, waar we getuigen waren van een een reddingsactie om een visser te redden. 's Avonds nog maar eens wat drinking-games geprobeerd..

08/05/2014
Joekel hoge golven! En overmoedig als we af en toe kunnen zijn maar meteen de grootste uitgezocht, dat hebben we geweten ook. Nogmaals de kracht van het water, ongelofelijk en moeilijk te beschrijven. Helaas kan mijn surfboard het niet meer navertellen, want die brak tijdens een van de vele en komische crashes. Alles bij elkaar toch toch lekker gesurft vandaag! Laat in de middag hebben we nog wat brandhout verzameld om 's avonds een kampvuur te maken.

09/05/2014
Laatste surfdag en persoonlijk mijn beste dag. Alles lukte en daarom het surfen op een fantastische manier afgesloten en wederom met dolfijnen gesurfd.
Helaas zat het surfen er na de middag op! Wat een ervaring, echt bijzondere dagen gehad! Ons 5 wachten de 10 uur durende busreis naar surf walhalla Byron Bay, terwijl we afscheid namen van Rob.

10/05/2014
Kleine fout in de planning gemaakt, we blijken vandaag nog te vliegen en moeten dus vervoer naar het vliegveld zien te regelen. Een trein geboekt, op het strand gaan liggen en een BBQ met 'de surf-familie' gedaan. 's Avonds er achter gekomen dat er al jaren geen treinen meer rijden in Byron Bay, maar we hadden toch echt een trein ticket in onze mailbox?! Na wat stress uiteindelijk bij het busstation een bus gevonden die heel toevallig op ons stond te wachten, waarna we onze treinticket inruilden voor een plek in zijn bus. Vervolgens nog maar eens een nacht op het vliegveld geslapen, heerlijk... Echt een aanrader!

11/05/2014
Vliegen naar Airlie Beach, Whitsunday Islands. Helaas 2 uur moeten wachten op het hostel waardoor we genoodzaakt werden om in het park koude pinten te gaan drinken. 's Avonds nog opstap geweest, wat weinig voorstelde.

12/05/2014
Vandaag een tour geboekt naar de Whitsunday Islands, wat het mooiste plekje van Australië schijnt te zijn. 3 dagen op een boot door eilanden en het great barrier reef cruisen.... 's Avonds een mooie avond uit gehad met onze Engelse roommates!

13/05/2014
Wachten totdat we 's avonds op de boot kunnen...

14/05/2014
Veel snorkelen en een introductie duik gedaan. Oa. een rog en wederom dolfijnen gezien, blijft mooi! Helaas veel regen gehad vandaag, waardoor we regelmatig binnen op de boot zaten. Het eten was wel heel goed.

15/05/2014
Wat een prachtige trip moest worden, lijkt zo langzamerhand in het water te vallen.. Toch een top dag gehad omdat ik heb kunnen duiken. Belangrijke test of mijn oren het zouden redden onderwater. En gelukkig ging alles goed. Wellicht kan ik nu zelfs mijn PADI gaan halen in Azië.
Als het dan tussendoor ook nog even droog is, of zelfs enkele uurtjes zon, duiken we het water in met de snorkel om het Great Barrier reef te ontdekken

16/05/2014
Het hoogte punt van de dag komt helaas niet te liggen bij de world famous 'Whiteheaven beach', waar we wederom pech hadden met bewolkt weer, maar bij de race tegen de klok om op tijd bij onze vlucht te zijn. De schipper had een bootje geregeld die ons sneller naar de kant bracht, waardoor we de taxi konden pakken en gelukkig de bus naar het vliegveld nét haalden! We pakken de vlucht van Airlie Beach naar Brisbane en dezelfde avond nog een vlucht van Brisbane naar Taiwan! Waar een hele andere wereld voor ons open gaat...

Wellicht is ons avontuur een stuk minder spectaculair geweest dan New Zealand. Maar zeker ook een enorm gave tijd gehad waar we herinneringen hebben kunnen maken die we van ons leven niet meer gaan vergeten! En nu op naar Azië, op naar Taiwan, Thailand en Vietnam.

Cheers!